Akupunktio

Akupunktio on fysikaalisen terapian hoitomuoto, jota käytetään esimerkiksi kivunhoitoon ja lihaksiston rentouttamiseen. Akupunktio tapahtuu laittamalla ohuita neuloja anatomisiin pisteisiin, ns. ”akupisteisiin”.

Akupunktiolla tarkoitetaan elimistön omien kipuvälittäjäaineiden tuoton aktivoimista ja hermoston rauhoittamista. Hoidon aikana akupunktiopisteessä olevat hermopäät stimuloidaan neulojen avulla, jotta hermoärsykkeitä välittyy selkäytimeen ja aivoihin. Näin elimistön oma kivunlievitys- ja parantumisprosessi saadaan käynnistymään. Akupunktiossa hoidetaan myös ns. triggerpisteitä, jotka ovat kipeitä tai herkkiä pisteitä lihaksessa ja tuntuvat pinnallisissa lihaksissa käsin tunnusteltaessa.

Akupunktio voi auttaa sinua esimerkiksi:

• kivun lievittämisessä
  • päänsäryissä ja migreenissä
  • niska- ja selkävaivoissa
  • nivelkivuissa
  • lihaskivuissa

Akupunktiohoitoja suositellaan annettavaksi 3-5 kertaa noin kahden viikon aikana. Hoidolla voi olla välitön vaikutus, mutta vaikutus voi alkaa myös muutaman tunnin jälkeen. Akupunktio-hoito on kivutonta. Akupunktuurin teho kestää hoitokohteesta riippuen tunneista vuosiin. Myös akupunktiohoidolle on olemassa useita mahdollisia vasta-aiheita. Tietyt perussairaudet tai lääkitykset, kuten verenohennuslääkitys voivat olla akupunktiohoidon esteitä.

Sattuuko akupunktio?

Akupunktio on fysikaalisen terapian hoitomuoto, jossa kehon anatomisia pisteitä stimuloidaan ohuilla neuloilla. Käytetyt neulat ovat hyvin ohuita ja steriilejä, ja oikein toteutettuna hoito on kivutonta. Akupunktiota käytetäänkin esimerkiksi kivunhoitoon ja lihaksiston rentouttamiseen.

Akupunktio koulutetut fysioterapeuttimme

AKUPUNKTIOSTA ON APUA KIVUNHOIDOSSA JA LIHAKSISTON RENTOUTTAMISESSA