Lantionpohjan fysioterapia

Lantionpohjan toimintahäiriöiden fysioterapia

Lantionpohjan fysioterapiassa tavoitteena on hoitaa ja ennaltaehkäistä erilaisia lantionpohjan lihaksiston toimintahäiriöitä. Lantionpohjan toimintahäiriöt voivat johtua lantionpohjan lihasten heikkoudesta, kireydestä tai kontrollin puutteesta. Oireita voi olla esimerkiksi virtsan ja ulosteen pidätyskykyyn liittyvät ongelmat, emättimen laskeumat ja lantionpohjan kiputilat.

Mitä lantionpohjan lihakset ovat?

Lantionpohjan lihasten tehtävänä on erityisesti tukea virtsaputkea, peräsuolta ja emätintä. Lantionpohjan lihakset tukevat myös vatsaontelon sisäelimiä, sekä yhdessä syvien vatsalihasten ja pallean kanssa lannerankaa. Toimivat lantionpohjan lihakset ehkäisevät  virtsan- ja ulosteenpidätysongelmia, sekä ovat olennaisessa osassa seksuaalitoiminnoissa niin naisilla kuin miehilläkin. Yhdessä pallean ja syvimpien vatsa- ja selkälihaskerrosten kanssa lantionpohjan lihakset tukevat myös lanneselkää.

Lantionpohjan lihasten toimintahäiriöitä voivat olla erilaiset virtsanpidätysongelmat, kuten yliaktiivinen rakko tai ponnistusinkontinenssi. Muita ongelmia ovat erilaiset laskeumat sekä kiputilat (mm. yhdyntäkivut). Lantionpohjan toimintahäiriöille altistavat raskaus, synnytys ja mahdolliset repeymät, vähäinen fyysinen aktiivisuus ja toisaalta virheelliset suoritustekniikat rankoissa urheilusuorituksissa. Lantionpohjan fysioterapiaan koulutettu fysioterapeutti voi olla avuksi ongelman syyn selvittämisessä, jolloin harjoittelu on oikein kohdennettua ja tuloksellista.

Oireita lantionpohjan toimintahäiriöistä voivat olla esimerkiksi:

• Virtsan- ja ulosteenpidätysongelmat (inkontinenssi)
  • Laskeumat
  • Lanneselän ja lantion alueen kiputilat
  • Seksuaalitoimintojen ongelmat (mm. yhdyntäkivut, vulvodynia)

Milloin fysioterapiaan?

Lantionpohjan fysioterapiassa perehdytään toimintahäiriön aiheuttajaan, sekä suunnitellaan asiakkaalle yksilöllinen harjoitusohjelma. Jos epäilet kärsiväsi lantionpohjan toimintahäiriöistä, voit varata ajan asiaan perehtyneelle fysioterapeutille.

Lantionpohjan fysioterapiaan kuuluu alkuhaastattelu ja tutkimukset, henkilökohtaisen harjoitusohjelman suunnittelu ja seuranta sekä tarvittaessa kudosten kireyden ja koordinaation helpottaminen manuaalisin käsittelyin. Harjoittelua voidaan tehostaa myös elektroterapialla.

Lantionpohjan toimintahäiriöihin perehtynyt fysioterapeuttimme vastaanottaa pääasiassa Punkaharjun toimipisteessä. Varatessasi aikaa nettiajanvarauksesta valitse toimipisteeksi Punkaharju, toimenpiteeksi fysioterapia 60min ja tekijäksi fysioterapeutti Sanna Vänttinen.

LANTIONPOHJAN FYSIOTERAPIA

Lantionpohjan fysioterapiassa tutkitaan asiakkaan lantionpohjan toiminta, hoidetaan sopivilla manuaalisilla tekniikoilla sekä suunnitellaan sopiva harjoitusohjelma.

Lantionpohjan fysioterapiaan kouluttautuneet fysioterapeuttimme

Lantionpohjan fysioterapiasta voit saada apua lantionpohjan toimintahäiriöiden kuntoutukseen.