Faskiamanipulaatio

Faskiamanipulaatio tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöihin

Faskia on peitinkalvo, joka ympäröi lihaksia, lihasryhmiä, verisuonia ja hermoja sitoen rakenteita yhteen. Faskiamanipulaatio pyrkii normalisoimaan faskian toimintaa, mikä johtaa normaaliin liikkeeseen ja sitä kautta ylikuormittuneen tai kipeytyneen rakenteen paranemiseen.

Faskiamanipulaatio on rekisteröity tuotemerkki, jota saavat käyttää vain koulutuksen käyneet fysioterapeutit ja lääkärit.

Faskiamanipulaatio voi auttaa sinua kaikissa tuki-ja liikuntaelinvaivoissa ja toimintahäiriöissä, joita ovat esimerkiksi:

• niska-hartiavaivat, päänsärky, huimaus, tinnitus, whiplash
  • purentaelimen toimintahäiriöt
  • selkävaivat, fasettinivelten kivut, iskias, Si-nivelten kivut, piriformissyndrooma, häntäluuvaivat
  • olkapään vaivat, kiertäjäkalvosimen kivut, jännetulehdukset
  • kyynärpää ja rannevaivat, tennis- ja golfkyynärpää, rannekanava-ahtauma
  • lonkkavaivat, nivelrikko, trokanterbursiitti (limapussitulehdus)
  • polvivaivat, nivelrikko, hyppääjän polvi, juoksijan polvi
  • nilkka ja jalkaterävaivat, plantaarifaskiitti, mortonin neuralgia, penikkatauti
  • vammojen ja leikkausten jälkitilat
  • rasitusvammat
  • eripuolella kehoa ilman ”syytä” esiintyvät kiputilat

Faskiamanipulaatio sisäelinten toimintahäiriöihin

Faskiamanipulaatiota voidaan käyttää tuki-ja liikuntaelinvaivojen lisäksi myös sisäelinten toimintahäiriöiden korjaamiseen (fascial manipulation for internal dysfunctions, FMID). Kyseessä on hoito, jolla vaikutetaan välillisesti sisäelinten toimintaan syvien faskioiden (sidekudoskalvojen) kautta, samaan tapaan kuten faskiamanipulaatiossa tuki- ja liikuntaelinten ongelmia hoidettaessa. Lisäksi tarvittaessa käytetään myös pinnallisen faskian käsittelyä.

Faskiamanipulaatio (FMID) voi auttaa sinua lähes kaikissa sisäelinoireissa, jotka eivät johdu sairaudesta, esimerkiksi:

• äänen käheys, yskä, palan tunne kurkussa
  • vatsavaivat: ummetus, vatsan turvotus, liian hidas tai vilkas suolentoiminta
  • refluksivaiva, närästys
  • ruoka-aineelle herkistyminen ilman varsinaista allergiaa
  • kuukautiskiertoon liittyvät häiriöt, kivuliaat kuukautiset
  • lantion pohjan häiriöt ja kiputilat
  • virtsaamiseen liittyvät ongelmat; virtsan pidätysongelmat, tihentynyt virtsaamistarve
  • kivulias rasvan/selluliitin kertyminen pienelle alueelle

Mikäli oireita selittävää sairautta ei lääketieteellisissä tutkimuksissa ole löytynyt puhutaan toiminnallisesta vaivasta, johon faskiamanipulaatiolla voidaan mahdollisesti vaikuttaa. Hoito vaikuttaa vähentämällä jännitystä sisäelinten ympärillä olevissa sidekudoskalvoissa.

Faskiamanipulaatio-hoitoa on tarjolla kaikissa toimipisteissämme.

Mitä on Faskiamanipulaatio?

Faskia on sidekudoskalvo, lihaskalvo, peitinkalvo joka ympäröi lihaksia, lihasryhmiä, verisuonia ja hermoja sitoen kyseisiä rakenteita yhteen. Faskiamanipulaatio on tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin kehitetty hoitomuoto. Menetelmän on kehittänyt italialainen fysioterapeutti Luigi Stecco 40 vuoden kliinisen työn ja tutkimuksen pohjalta.

Faskimanipulaatioon erikoistuneet fysioterapeutit

Tasot I-III

Tasot I-II

Taso I

Faskiamanipulaatio-hoitoa on tarjolla kaikissa toimisteissämme.