Uusi liikuntavammojen akuutti hoitosuositus

Liikuntavammojen akuutti hoitosuositus on päivittynyt muutamia vuosia sitten tutusta KKK -muistisäännöstä (kylmä, koho, kompressio) ns. PEACE & LOVE – muistisääntöön (protect, elevate, avoid anti-inflammatory modalities, compress, educate, load, optimism, vascularisation, exercise).

Tämä on kansainvälinen hoitosuositus (Dubois & Esculier. 2019), jossa on huomioitu myös akuuttivaiheen jälkeiset kuntoutumisen vaiheet. Käyn lyhyesti läpi sen, että mihin jokaisen sanan merkitys perustuu.

PEACE – vaihe perustuu toimenpiteisiin heti vamman jälkeen ja LOVE – vaihe muutamien päivien päästä vammasta.

Protect (suojele)

Aivan alkuvaiheessa tarvitaan n. 1-3 päivän kevennys kuormitukseen vamman kokeneelle alueelle, jonka tarkoitus on vähentää kohdealueen turvotusta ja verenvuotoa. On hyvä kuitenkin muistaa, että muuta kuin vamman kokenutta kehon osaa voi kuormittaa, vaikka vamma-alue lyhyen lepojakson tarvitseekin.

Elevate (kohota)

Kohoasento on edelleen hyödyllinen toimenpide akuutissa vammatilanteessa ja oikea taso on sydämen tason yläpuoli. Tällä pyritään myös turvotuksen vähentämiseen.

Avoid anti-inflammatory modalities

Tulehduskipulääkkeiden ja kylmähoidon liian suuret käyttömäärät saattavat olla haittaavia pitkällä aikavälillä vamma-alueen kohdekudoksien toipumiselle hidastaen tarvittavia aineenvaihdunnallisia prosesseja nykyisen tutkimusnäytön perusteella. Muista kuitenkin, että lääkkeisiin liittyvän osaamisen asiantuntija myös akuuteissa vammoissa on aina lääkäri, joten hakeudu aina lääkkeisiin liittyvissä asioissa lääkärin vastaanotolle.

Compress (kompressio)

Esimerkiksi nilkan nyrjähdysvammoissa ulkoisesti suoritettu mekaanisen kompressio voi helpottaa nivelen sisäisen turvotuksen hallintaa ja rajoittaa verenvuotoa, joilla voi olla helpottava vaikutus akuuttitilanteessa selviytymiseen vamman kanssa.

Educate (opastus)

Terveydenhuollon henkilön arvioitu realistinen näkemys vamman paranemisen aikataulusta ja vaiheista on akuuttivaiheessa tärkeää. Lisäksi ohjeistus ja kannustaminen aktiivisten, henkilön itsensä suorittamien terapiamenetelmien käyttöön kuntoutuksessa on kuntoutumisen kannalta kaikista keskeisin ja vaikuttavin asia.

Load (kuormita)

Lyhyen levon jälkeen porrastettu kuormituksen lisääminen on kudosten uusiutumisen sekä aineenvaihdunnan mekanismien kannalta erittäin tärkeää. Liikkumisen ei tarvitse olla oireetonta, mutta kuitenkin sietokyvyn rajoissa, niin että oireilu ei jatku rajusti kuormituksen loputtuakaan.

Exercise (harjoittelu)

Harjoittelun merkitystä vamman kuntouttamisessa ei voi liikaa korostaa, sillä progressiivisella ja monipuolisella harjoittelulla voidaan kuntouttamisen lisäksi myös ennaltaehkäistä tulevien vammojen esiintyvyyttä ainakin nilkan venähdysvammojen kohdalla. Harjoittelu voi olla aerobista harjoittelua, voimaharjoittelua, liikkuvuusharjoittelua tai proprioseptiivista koordinatiivista harjoittelua. Tavoite ratkaisee harjoittelun sisällön. Harjoittelun tulee olla nousujohteista eikä harjoittelun tarvitse olla tässäkään vaiheessa täysin kivutonta ollakseen vaikuttavaa. Fysioterapeutin ydinosaamista on terapeuttisen harjoittelun suunnittelu sekä harjoitusohjelmien muokkaaminen yhdessä asiakkaan kanssa kohti yksilöllisesti määriteltyä tavoitetta

Optimism (optimismi)

Toiveikas, optimistinen ja myönteinen suhtautuminen jatkoa ajatellen on vamman paranemisen prosessissa tärkeää, sillä pelokkuus sekä katastrofisointi ovat kuntoutuksellisia esteitä ja ennustavat itsessään jo huonompaa lopputulosta. Optimismiin kuuluu myös realistiset odotukset toipumisen suhteen.

Vascularisation (verenkierto)

Varhain aloitettu aerobinen, matalatehoinen harjoittelu on avainasemassa, jotta aineenvaihduntaa ja verenkiertoa saadaan vilkastettua vamma-alueella. Aerobisen harjoittelun muotoja on erilaisia, mutta niitä voi toteuttaa myös rasittamatta liikaa vamma-aluetta. Aikainen aerobinen harjoittelu on yhteydessä nopeampaan töihin paluuseen sekä vähentyneeseen kipulääkkeiden tarpeeseen.

Pidä kynnys matalana hakeutua terveydenhuollon ammattilaisten vastaanotolle liikuntavamman yhteydessä vammasta riippumatta. Esimerkiksi, jos et pysty varaamaan jalan päälle nilkan venähdysvamman jälkeen, on syytä varata aika lääkäriin heti.

Suositusten lähde:

Dubois & Esculier. 2019. Soft tissue injuries simply need peace & love. British Journal Of Sports Medicine. https://blogs.bmj.com/bjsm/2019/04/26/soft-tissue-injuries-simply-need-peace-love/

Artikkelin on kirjoittanut urheilun maailmaan perehtynyt OMT-fysioterapeuttimme Antti Tanhuamäki.

Antti ja FysioSataman muut OMT-fysioterapeutit, fysioterapeutit, jalkaterapeutti ja hierojat ovat apunasi myös urheiluvammoista kuntoutumisessa.

Ota siis rohkeasti meihin yhteyttä, jos mieleesi tulee kysymyksiä, tai haluat varata aikaa asiantuntijoidemme vastaanotolle.